torsdag 1 oktober 2009

Tenta-p Singaporestyle

Ny månad och ny chans att öka på bloggfrekvensen. September bjöd på 14 blogginlägg, klart bättre än de 8 jag mäktade med i Augusti. I Oktober hoppas jag att inläggen ska bli ännu fler. Jag tycker att det är kul att blogga men mycket hänger på motivation och tid samt att inläggen blir intressantare om man faktiskt har gjort något speciellt som man kan skriva om.

Något som liknar tenta-p har tornat upp sig som mörka moln på himlen i ett annars soligt student-Singapore. Fenomenet heter midterms och motsvarar ungefär en dugga i Sverige. Kurserna här är ungefär dubbelt så långa som i Sverige, alltså över en hel termin istället för över en halv. Som jag tidigare beskrivit hänger inte hela betyget på sluttentan heller utan man får marks under hela terminens gång.

Ett exempel från min kurs i finansiell matematik. Om man gör allting rätt och är med på allt får man 100 marks och ett A i betyg. Marks-utdelningen ser ut som följer. Final Exam 60%, Midterm Test, 20 %, Quiz 10%, Class Participation 10%. Vi har ett quiz varannan vecka i slutet av en föreläsning där man får 15 minuter på sig att svara på tre frågor som rör de kapitel som tagits upp sen sist. Participationbiten är egentligen något oförklarlig, man får 1 mark för att vara med på varje lektionstillfälle, man behöver inte ens vara vaken under tiden (asiaterna älskar power naps). Systemet i stort är ganska bra eftersom man tvingas att hänga med hela tiden under kursens gång samt att sluttentan inte får så orimligt hög betydelse som i Sverige.

Anyways, nästa vecka väntar två midterms i kurserna Digital Design samt Systems & Control. Omställningen till livet här i Singapore samt att man haft så mycket annat att göra har gjort att studierna blivit lite eftersatta. Det är egentligen först nu i dagarna jag känt att jag kunnat plugga ordentligt. Igår såg dagen ut något så här:

07.15 Uppstigning, påklädning och tandborstning. Eftersom jag inte äter frukost hemma så går detta relativt snabbt. Slänger i mig några egg prata, en typ av indiskt flottigt bröd med ett ägg inbakat i, på väg till bussen. Indierna som står och steker de här på morgonen vid ett gathörn utanför oss känner igen mig vid det här laget och välkomnar mig med "Hello boss! Three egg huh?".  

08.00-12.00 Föreläsningar. På den första morgonföreläsningen sover de flesta Singaporeanerna. Någon form av pliktetiskt tänkande gör väl att de tar sig till skolan den här tiden även om de flesta varit uppe och pluggat halva natten innan.

12.00-14.00 Ett pass på gymmet, skolan har ganska bra faciliteter på den fronten med det så kallade Sports & Recreation centre beläget mitt på campus. Allt är dessutom gratis och alla möjliga sporter finns. Gym, tennis, squash, simning, track fields etc etc. Gymmet där jag tränar har dessutom AC vilket är nästan helt nödvändigt för att man ska orka träna. En jobbig effekt är dock de eftersvettningar som uppstår efter att man duschat och bytt om. Kroppen klarar inte riktigt av att ställa om från ett 20 graders gym samt kallduschande till ett 30 graders fuktigt klimat. Man gör bäst i att så snabbt som möjligt ta sig till nästa utrymme med aircon innan man hamnar i eftersvettsträsket. 

14.00-17.00 Efter att snabbt intagit en lunch beger jag mig till Electronics lab på Engineering. På dagens schema står någon typ av introlab till digitala kretsar. Detta är förmodligen det nördigaste och mest insnöade jag gjort i hela mitt liv. Jag bygger en krets som räknar binärt från 0 till 15 med en klockfrekvens på en och en halv sekund. Ja, ni hör själva hur det låter. Labben är oväntat rolig dock och jag hoppas att man någon gång ska få nytta av att koppla lite el, kanske i vattenskidbåten.

17.00 - 21.00 Kvällspass tenta-p style. Inget att orda om, plugg för hela slanten. Det tas en paus någonstans mitt i för att spela lite biljard tillsammans med Magnus och Kristoffer. Ja, det finns biljardbord i student loungen här på skolan.

21.00-22.00 Pluggpasset är slut och vi beger oss till restaurangen Munchie Monkey som ligger alldeles utanför vårt study room. I Sverige är man bland de sista om man går hem från skolan kl 9. Här är man allra först. Även klockan halv 11 på kvällen är det nästan fullt i alla study rooms. På Munchie Monkey beställs det in ett par kannor öl, egentligen inte av någon speciell anledning förutom att det är onsdag.

22.00-23.00 Efter några glas öl bestämmer vi oss för att spela lite biljard igen. När jag sökte utbytesplatsen i Singapore trodde jag aldrig att jag skulle dricka öl och spela biljard på campus. Pluspoäng till NUS.

23.00 Jag och Kristoffer tar en taxi hem.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar