onsdag 30 september 2009

Noting else comes close, Singapore GP weekend

Fredag 25/9 - Back in Singapore



There is something strange about this recession...

Efter att ha kommit tillbaka till Singapore och hämtat ut biljetterna och pustat ut åker jag hem och äter middag hos Håkan. Det bjöds på en otrolig middag med tamarind crabs, fresh spring rolls och BBQ king prawns, det godaste jag ätit sedan jag kom hit.  Anna var som vanligt otroligt söt och på ett busigt humör. Den senaste underhållningen heter kasta kuddar på Anton när han gömmer sig bakom soffan. Denna lek blir aldrig tröttsam och det är lika roligt för varje ny kudde som kastas.

Efter middagen åkte vi ner för att se F1-träningen sent på kvällen. Det är relativt odramatiskt att se F1 tidsträning eftersom ingen kör om någon och ingen riktigt kör för fullt. Något som man aldrig förstår när man ser Formel 1 på tv är hur mycket bilarna låter. De är helt enkelt fruktansvärd högljudda och var och en av de låter som ett jetplan. Öronproppar rekommenderas.




Lördag 26/9

Efter mina sunrise tours i Indonesien har min dygnsrytm justerats till det bättre. Jag går upp tidigt och åker till skolan för att träna och efterföljande dopp i poolen. Vädret i Singapore är riktigt bra den här helgen med mycket sol och nästan inga moln. På eftermiddagen åker vi ner till F1-området och kollar på Formel BMW och Carrera Cup-racen.  Det är fruktansvärt varmt och när ölen kostar 8 dollar och en flaska vatten 5 dollar så fuktar man gärna strupen med en eller två öl istället för vatten. Efter att ha gått runt lite på området delar vi på några jugs Tiger i Chijmes, ett bardistrikt i närheten av City Hall och F1-området. Kvällens huvudattraktion är F1-kvalet sent på kvällen. Kvalet blir ganska spännande med lite avåkningar och liknande. Jag hade egentligen tänkt gå på F1-party på Supper Club efteråt men jag var för trött och åkte hem istället. Synd så här i efterhand, det kan ha varit en bra fest.




Söndag 27/9

Jag fortsätter min hurtiga helg med att åka och spela squash i ett par timmar tillsammans med Anton. Efter detta möter vi upp ett gäng vid poolen på skolan och ligger där några timmar. Det är så varm att en pool nästan tillhör avdelningen mänskliga rättigheter här i Singapore. Påminn mig om att jag måste hitta någon bra public pool i närheten av Commonwealth där jag bor (alternativt flytta till en condo med pool).


Fram mot kvällen åker vi ner till Formel 1-området för helgens huvudattraktion, själva racet. Loppet är ganska sansat och Lewis Hamilton har inga som helst problem att ro segern i hamn. En krasch inträffar efter halva loppet och en safety car kommer ut i några varv och trycker ihop fältet. Då passar Nico Rosberg som låg tvåa på att dra på sig en drive thru penalty för att ha korsat vita linjerna efter depån för tidigt. Mycket klantigt och han tappar från 2:a till 14:e plats. Button och Barichello kör bra trots dåliga startpositioner och ingen kan längre på allvar hota dem i F1-mästerskapen.



Formel 1 är, i likhet med golf en så kallad TV-sport. Från våra budgetplatser (1500 kr styck) kunde vi se en sträcka på några hundra meter. Hade vi inte haft två stora skärmar att följa loppet på hade vi inte haft en chans att hänga med. Trots detta var Formel 1 en grym upplevelse som man bör passa på att gå på någon gång i sitt liv om man får chansen. Med stor sannolikhet åker jag till KL i mars för att se deras Formel 1 lopp. Formel 1 är en ganska stor cirkus och förutom loppet händer det otroligt mycket runt omkring. Hela Singapore fylldes av turister och 100 miljoner människor följde loppet på TV och såg Singapores skyline. På så sätt tror jag att F1 och liknande event är otroligt viktigt om man ska göra anspråk på epitetet världsstad.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar