fredag 2 oktober 2009

Hårt plugg i Yusof Ishak House


Yusof Ishak House's study room har blivit något av ett tillhåll för egna studier, lite motsvarande a-huset i Linköping. Jag sammanfattar nedan vad som är bra med YIH och vad som är mindre bra.

+ Bra och fräscha study rooms. Det finns övervakningskameror över hela rummet (hey, det är Singapore) så man kan alltid lämna datorn och alla prylar där för att gå iväg och äta eller något. De senaste dagarna har jag till och med lämnat kvar alla skolböcker över natten och abonnerat en plats här. Till alla er som tycker att övervakningskameror kränker er integritet. Testa att leva med det ett tag. Testa att lämna kvar alla era saker och gå och ta en fika och känn hur skönt det är att veta att ingen kommer att våga röra det. Testa att stå på en tunnelbanestation mitt i natten och upplev tryggheten som "övervakningssamhället" ger.

+ Faciliteter inom 100 meters avstånd inkluderar, gym, squashbanor, tennisbanor, 50-meters pool, vanlig pool med solstolar, biljardbord i student loungen.

+ Matställen runt omkring inkluderar: En stor canteen med cirka 6 olika stalls som säljer mat och dryck. Två restauranger, Munchie Monkey och en japansk restaurang. Subway en trappa ner, McDonalds en bit bort, Burger King ytterligare en bit, oändligt antal food courts runt om i skolan, fler restauranger, en minimarket, en glassbutik etc etc..

- Det är kallt i salen. Jacka och/eller tjocktröja rekommenderas. Jag tvingas ofta gå ut och värma mig vid regelbundna tillfällen. 

- Ovan nämnda faciliteter och matställen kan göra att studierna blir lidande (se bilden ovan).

2 kommentarer:

  1. Hälsningar från Alvastragatan. Cicci och farsan har en heldag ihop!. Bl a har vi installerat dimmer. Lyxigt men inte lika lyxigt som i Singan förstås.

    SvaraRadera
  2. Soft med dimmer, nu när jag är halvvägs electrical engineer kanske jag kan utföra såna installationer själv i framtiden. Saknar ju Alvastragatan måste jag säga..

    SvaraRadera