måndag 26 oktober 2009

Från en ungkarlslya till en annan...

Igår lämnade jag mitt älskade Commonwealth Drive för att flytta in hos Håkan på Shelford Road i Bukit Timah. Truc, Håkans fru åkte till Vietnam för att vara där ett tag och Anna med medföljande nanny åkte med. Detta lämnade ett rum ledigt i lägenheten och jag var inte sen att tacka ja på erbjudandet om att bo där i ett par veckor.


Mitt och Kristoffers delade rum i Commonwealth.


Baksidan av vårt hus.


Och framsidan. Inte världens roligaste hus men man vänjer sig.

Jag minns första dagen jag flyttade in på Commonwealth. Spartanskt inrett var bara förnamnet. Första natten såg jag en kackerlacka på toan. Lägenheten var ostädad och jävlig, ingen TV, ingen radio. Ett kylskåp och en kokplatta. Tänkte på hur jag bor hemma i Linkan i min vindslägenhet och undrade hur jag skulle klara av detta. Med tiden så blev det bättre. Efter några dagar började jag känna mig som hemma och efter några veckor började jag gilla mitt hem. Idag har jag nästan bara positivt att säga om Commonwealth. Visst, det är litet, trångt och boendestandarden är torftig men det är väldigt socialt och det ligger oslagbart bra mellan skolan och stan. Anyway, Commonwealth spelar väl kanske inte i samma division som The Shelford, vilket bilderna nedan visar.





Håkans vardagsrum, TV med alla kanaler du kan tänka dig.


Utsikt över poolen


Nice utsikt från gymmet.



Poolen igen.

Kan känna mig lite delad. Visst är det snyggt och trevligt med en rund pool. Helt okej att bada i och så men hur gör man om man vill simma längre sträckor? Ni som har en icke-rektangulär pool känner till problematiken. Ska man simma "längsta sträckan" fram och tillbaka? Ska man simma runt hela poolen längs ytterkanten som ett fån? Och hur vet man hur långt man simmar?


 
Som tur är har Shelford en "lap pool" också där man kan simma längder. 

Jag lever ett ganska bra liv här, det ska sägas. Vaknade idag, såg lite på TV. Gick och åt borta på en food court här nere. Tog ett dopp i poolen. Åkte till golfbanan med Håkan och spelade en 9-håls runda. Åt middag på Country Cluben, åkte hem och sprang en halvtimme på löpbandet. Såg lite av Liverpool - Manchester United på TV. 

Några reflektioner från min första golfrunda i Singapore:

Allemanssporten....I Sverige är ju golf något av en allemanssport, eller i alla fall tillgänglig för de allra flesta i någon form. Man reagerar om man ser en BMW 7-serie eller en schysst Mercedes hemma på Veckefjärdens GC (om det inte är någon av Peters bilar). Här är BMW 7-serie en dussinbil, det står fläskiga mercor, Jaguarer och alla möjliga bilar parkerade lite här och där. 90 % av alla golfarna är Singaporeanska gubbar i 50-60 års åldern som har sålt sina företag och nu inte har något annat att fördriva sin tid med än att spela golf. 
 
It's getting hot out there.... Det är varmt i Singapore och golfbanan är inget undantag. I morse regnade det rejält för att sedan bli stekande sol hela eftermiddagen. Detta frambringar tyvärr bland de värsta vädertyperna som finns här nere. Varmt och fuktigt som i en ångbastu. Allt blir klibbigt och svettigt och att ta av sig tröjan blir till en brottningsmatch med sig själv. Hur jobbigt är det då att spela golf i denna värme? Inte så jobbigt faktiskt, jag skulle nästan säga att det är värre på Veckefjärden en varm sommardag. Här klär man sig i funktionskläder och har en handduk i beredskap för att torka bort svett. Efter en 9-håls runda där jag bar min bag hela vägen var jag visserligen svettig men inte så utmattad som jag hade trott innan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar