torsdag 3 september 2009

Dessa utbytesstudenter

I Linköping är utbytesstudenterna, ja, vad ska man säga, måttligt populära. Jag kan dra mig till minnes att jag pratat med några spanjorer någon enstaka gång på någon korridorsfest i Ryd. Utbytesstudenterna rör sig i flock, bor på samma ställe, går ut på samma ställen etc. Dessa kollektiv är oftast väldigt högljudda och allmänt störiga. Några typiska utbytesstudentbeteenden i Linköping:
  • Sjunger och lever rövare när de rör sig ute på nätterna.
  • Går klädda i LiU-tröjor. Seriöst, de enda som går runt med LiU-tröjor en skoldag är utbytesstudenterna. Alla andra har en LiU-tröja men skulle aldrig använda den annat än på den där sunkiga grillaftonen i sin hemstad.
  • Plockar åt sig av allt som bjuds på arbetsmarknadsdagar. Helt ogenerat länsar de monter efter monter på godis och gratispennor utan att så mycket som reflektera över det bjudande företagets namn.
Under mina fyra första skolveckor här har jag ofta funderat på hur jag själv agerar och har kommit fram till några skrämmande insikter.
  • Rör mig i flock tillsammans med andra utbytesstudenter. Bor tillsammans, äter tillsammans, går ut på samma ställen. För några helger sen arrangerades en stor förfest i en av grannlägenheterna. Vi var säkert 50-60 studenter som åkte i samma MRT-vagn in till stan efteråt och tro fan om inte spanjorerna och fransmännen sjöng och levde rövare likt sina landsmän i Linköping.
  • Jag har köpt en NUS-tröja. Faktum är att samtliga utbytesstudenter man träffar på gymmet tränar i NUS-sporttröjor. Jag tog det till och med så långt att jag köpte en i NUS färger, orange och blå. Jag valde även piké-modellen så att jag ska kunna använda den på tennisbanan/golfbanan och även i skolan.
  • Jag har (hittills) inte tagit några gratispennor från någon monter på en arbetsmarknadsdag.

3 kommentarer:

  1. Ja Anton vilka insikter du får ! Vad tycker singaporianerna om er långnäsor? Får ni någon kontakt? Tycker de att ni dricker för mycket öl? Tröjan är ju snygg och vad prydligt att du hängt upp den :)
    Krama Anna från mig! Sjöng du Imse-Vimse så hon kiknade?/Mor

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Singaporeanerna gillar oss men jag har inte fått någon vidare kontakt med någon än. De pluggar hela tiden och är inte så kontaktsökande. Angående öldrickandet vet jag inte, här kan man se folk sitta på food courten och dricka stora Tiger-flaskor alla dagar i veckan. Anna blev inte imponerad av Imse-Vimse den här gången, däremot brukar hon tycka att det är roligt att leka kurragömma bland soffgruppen.

    SvaraRadera
  3. Det är för att du sjunger så dåligt, Anton.

    Insiktsfullt inlägg förresten. Jag kan meddela att även om man får dessa insikter när man är utomlands så blir allt same same när man är tillbaks i Linkan igen.

    SvaraRadera