torsdag 17 september 2009

MRT Pub Crawl

MRT Pub Crawl.... Igår var det dags för den beryktade och traditionstyngda MRT Pub Crawl. Konceptet går ut på att 600 studenter i likadana T-shirts åker mellan några MRT-stationer och går av och dricker en öl eller motsvarande. Arrangemanget var ganska proffsigt och välgjort (hey, det är Singapore) med koordinatorer som såg till att alla höll sig i sina respektive grupper. Till min besvikelse hann vi inte med att gå av vid så många MRT-stationer och de få stopp vi gjorde blev väldigt korta. Efter detta hamnade vi på en Irländsk pub downtown där festen fortsatte. Tänk er några hundra studenter i fula T-shirts som stormar in på en pub och tömmer ölförråden. Allt var givetvis i förhand planerat men de få locals som fanns på puben såg vettskrämda ut.

Festen drog senare iväg till Supper Club, en nyöppnad väldigt påkostad klubb i närheten av Raffles Hotel. Efter att ha festat där i några timmar och hunnit med en sunkig hamburgare på McDonalds styrde jag färden hemåt. Det kanske låter som ännu en utekväll i mängden men det var förmodligen en av de bästa festkvällarna jag haft i mitt liv.

En rolig anekdot som bara måste berättas. Eftersom jag inte vill hänga ut någon i bloggen så nöjer jag mig med att kalla personen, som är av manligt kön, för X. Jag vet inte vad som hände riktigt men av någon anledning blev denna i vanliga fall ganska lugna person oerhört berusad. Kanske av någon av de cirka tio ölen eller halsandet av en whiskyflaska tillsammans med ett gäng galna indier. Efter en stund inne på Supper club inser X att kvällen är körd och att det är dags att ge upp. X bor i ett rum på PGP, ett gigantiskt studentområde på campus. Rummen är väl ungefär som en normalstor toalett i Sverige och är minst sagt spartansk inredda. Endast en fläkt i taket hjälper till att få ner temperaturen från 30 till 28 grader på nätterna, på dagarna är det inte att tänka på att vara på rummet. X inser vilket helvete han har framför sig om han åker hem till studentrummet för tillnyktring/kräkning. Han får då den briljanta idén att åka till sjukhuset och skriva in sig över natten. Sagt och gjort, en natt senare och 500 kronor fattigare har han blivit väl omhändertagen med dropp och några piller som tydligen ska vara bra mot bakfylla. Och det bästa av allt, sjukhuset har aircondition.

Back to reality.... Man kan lätt få intrycket att livet i Singapore bara handlar om att festa och ha roligt. Så är det också. Imorgon kommer dock verkligheten ikapp mig när jag har mitt första midterm-test i Financial Mathematics. En ganska stor skillnad mellan Singapore och Linköping är att vi hela tiden förväntas hänga med här. Det är quiz och det är midterms och participation marks etc vilket gör att sluttentan inte sätter mer än högst 50-60 % av betyget. I Linkan går man på sparlåga de första sex veckorna i varje läsperiod för att sedan plugga livet ur sig de två sista. Den stilen fungerar uppenbarligen inte här.


Recess week.... Man kan lätt få intrycket att vi reser mycket istället för att plugga. Så är det också. Nästa vecka är det recess week på NUS. Denna underbara uppfinning innebär helt enkelt en veckas skollov mitt i terminen. Tanken är troligtvis att de stenhårt pluggande asiaterna ska få ta ikapp det dom missat men för utbytesstudenterna innebär det givetvis en möjlighet till en lång resa. På lördag bär färden av till Java, Indonesien för lite sightseeing och vulkantrekking etc. Resan är ganska skönt oplanerad, bara en flygbiljett hittills och en någorlunda klar plan över vad vi vill göra.

Man lever ett ganska bra liv som utbytesstudent i Singapore, det måste jag säga.

1 kommentar:

  1. Jag ÄLSKAR att läsa din blogg:) Du är så rolig! Kram påre!

    SvaraRadera