söndag 6 september 2009

Ny kamera

Fredagen började med ett inköp av en ny kamera. En Canon EOS 500D fick det bli på en elektronikaffär i Holland Village. Under den senaste veckan har jag gjort en ganska grundlig genomgång av priserna här i Singapore på olika ställen. Jag har varit på alla möjliga och omöjliga ställen och jämfört priser, prutat och bråkat med försäljare. Sim Lim Square heter ett stort elektronikvaruhus där man troligtvis hittar de bästa priserna i Singapore. Varuhuset består av en mängd småbutiker där alla säljer nästan exakt samma saker, kameror, datorer, mobiltelefoner och allehanda elektronik. Priserna är aldrig fasta utan det är alltid en förhandlingsfråga. Några intressanta försäljningstaktiker som nyttjas är:

The Tourist Scalper.......Ge ett pris som är löjligt högt och hoppas att den fete brittiske turisten ändå kommer att tycka det är billigare än i hemlandet och slå till. En riktig sluggervariant av försäljning, ändock väldigt effektiv när den fungerar. Metoden kan bara utnyttjas av de butiker som ligger närmast ingången. Den som går in i varuhuset kan med fördel gå runt och pruta och kolla priser på alla ställen så marknadspriser etablerar sig relativt snabbt.

Up-selling.......Alla utnyttjar detta. Du frågar efter en specifik kamera och pris. Efter att du får känna och klämma lite på den så frågar försäljaren något i stil med  "Why you want this lah? This is no good" och försöker pracka på dig en mycket dyrare kamera eller något som han har bättre marginal på. Ett exempel: Jag fick ett pris på en Nikon D5000 på 800 dollar. Försäljaren är lite motvillig till att sälja, berättar hur dåligt standardobjektivet är och tar genast fram ett nytt Sigma-objektiv och monterar på. Han visar sedan hur bra objektivet är och hur skarpa bilder man kan ta och så vidare. När jag frågar efter ett pris så kommer miniräknaren fram och försäljaren berättar vilken fantastisk deal detta är, nedsatt från 1700 till 1500 dollar. Jag som aldrig skulle köpa något utan att göra en grundlig research innan tackar för mig och går därifrån. När jag kommer hem så börjar jag räkna på det där. 700 dollar för ett objektiv är 3500 kronor. I Sverige kan jag köpa motsvarande objektiv för 3200 kr. Troligtvis hade försäljaren ingen vinstmarginal alls på att sälja bara kameran och försökte ta ut hela vinsten på att sälja objektivet svindyrt. Så snyggt och så sofistikerat att man blir imponerad. 


Scams......Det svåra med att handla på Sim Lim är att man måste ha koll på allt. Finns internationell garanti? Får jag stämpel på garantikortet? Ingår batteri när jag köper en kamera? Ingår momsen? Är produkten använd redan? Köper man en kompaktkamera för ett par tusen kanske man kan leva med att garantin inte gäller överallt. Köper man en systemkamera för dyra pengar så vill man ha allt i ordning.

Första gången på Sim Lim var ganska rolig och underhållande. Efter ett tag blir det bara tröttsamt och man längtar efter att bara få gå in i en riktig butik och prata med riktiga försäljare. Efter ett tips av Håkan så åkte jag till Parisilk Electronics i Holland Village. Deras priser ligger strax ovanför Sim Lim Square-priser men är förmodligen de bästa priserna i Singapore om man vill ha en riktig butik. Efter att ha känt och klämt på en Canon och en Nikon i en halvtimme tillsammans med en duktig och kunnig försäljare så slog jag till på en Canon. Mycket nöjd och många tusenlappar fattigare åkte jag hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar