onsdag 16 september 2009

Utekväll i Singapore

Det går att tycka mycket om Singapore. Man kan tycka att det är lite hårt med dödsstraff på droger och lite väl hårt att du riskerar några års fängelse för en groping på en tjej på krogen. Man kan tycka att alkoholpriserna är löjliga (+75 kr för en fatöl på en bra klubb). På något underligt sätt är ändå Singapores uteliv med alla mått mätt grymt bra. Det finns hur många barer/restauranger och klubbar som helst och på en fredag eller lördag är det alltid mycket folk ute. Jag ger er min lördagkväll i detalj (tiderna är högst approximativa).

-21.30 Jag och Magnus möter upp Mats, en kompis från Uppsala och ett gäng andra nere på Clarke Quay, Singapores bardistrikt numero une. Vi röker vattenpipa (garanterat drogfri) och dricker öl på Marrakesh, en bar mitt på CQ. 

-22.30 Eftersom barpriserna är vad de är har vi fattiga studenter inte riktigt råd med att dricka på Clarke Quay. Alternativet heter "The bridge" och är legendariskt i exchange students-sammanhang. "The bridge" är en gångbro över Singapore River i direkt anslutning till Clarke Quay som alltid fylls av utbytesstudenter varje onsdag, fredag och lördag. En 7-eleven ligger alldeles intill och det är alltid kö för att köpa billig öl. Med billig öl menar jag 25-30 kronor för en Carlsberg 50 cl-burk.

En konstig detalj i sammanhanget är att man i Singapore kan dricka öl på en offentlig plats. I Sverige hade det varit ganska oacceptabelt att helt sonika stå och dricka öl mitt i centrum.

-00.00 Efter att ha hängt några timmar på "The bridge" så drar vi vidare till Zouk, det hetaste av det hetaste i Singapore. Zouk är egentligen tre klubbar i en, komplett med kostymklädda managers och Ferraris och Lambos uppradade på members parking. Inträdet på Zouk kostar ca 170 kronor men då ingår två gratisdrinkar (öl eller nån fulgrogg). Jag har tidigare berättat att man i Singapore kan beställa in helrör och sedan helt sonika ställa undan de i baren för senare bruk. Eftersom vi hade en flaska stående från förra gången så blev kvällen en blöt men rolig tillställning.

-04.30 Trötta, något berusade och hungriga lämnar vi Zouk. Eftersom vi har en indisk kille med oss, Mithil, så blir det självklart indisk mat. Finns det något bättre än att låta någon annan sköta beställningarna? Mithil tar oss till en indisk reastaurang i närheten av Zouk men det visar sig att restaurangen inte serverar Murtabak, en typ av extremt god indisk flottig pizza. Jag har aldrig varit så besviken i hela mitt liv. Jag har enorma cravings för en god Murtabak.

-04.40 Vi letar febrilt efter taxis som vill köra oss till Boat Quay, ett annat bar- och restaurangdistrik längs Singapore River mitt i stan. Enligt Mithil ska det finnas ett bra indiskt ställe där. Vid det här laget är jag så hungrig så att jag skulle följt honom genom helvetets portar för Murtabak.

-04.50 Taxiskiftet slutar vid 5 och alla chaufförer vill åka hem, inte till Boat Quay.

-04.55 Till slut får vi tag på en taxi, de andra har redan hunnit iväg.

-05.05 Anländer på Boat Quay. Det är förvånansvärt mycket folk på BQ vid den här tiden på dygnet och restaurangerna och några barer är fortfarande öppna. Boat Quay kryllar också av uniformerade poliser. I vanliga fall ser man aldrig en polis i Singapore, inte på grund av att det inte finns några. De finns överallt runt bardistrikten men de är alltid civilklädda. Vid det här laget är jag för full och för hungrig för att reflektera över detta.

-05.10 Äntligen hittar vi paradiset, den indiska restaurangen.

-05.30 Maten kommer in. Murtabak, Chicken Masala... Så fruktansvärt nöjd. Jag har ett leende på läpparna som inte riktigt vill försvinna på hela kvällen. Indisk fyllemat slår helt klart en svettig kebab på Hakepi, Ågatan.


-06.00 Vi tar en taxi hem. Det kostar 50% av taxan att åka taxi på natten. Detta löste vi effektivt genom att helt enkelt vänta ut morgonen och åka hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar