lördag 5 september 2009

Det bästa med Singapore, del 1: Maten

 
Färskpressad mangojuice och en Black Pepper Beef Wok

Att äta mat är en av de två nationalsporterna i Singapore (den andra är shopping). Nästan oavsett var du befinner dig finns inom 100 m radie minst två bra matställen. Mat är generellt riktigt billigt också. Om man äter på en food court, vilket jag oftast gör, kostar en måltid sällan mer än 4 dollar (20 kr). På NUS tycker folk att detta är orimligt dyrt, därför har man sänkt/subventionerat priserna så att det går att äta en fullvärdig måltid för 2,50 dollar. Även västerländsk mat är billig, en Big Mac meny kostar 5 dollar.

Under de första trevande dagarna i Singapore var food courten ingen höjdare. När jag gick in på min lokala food court såg jag Pig Organ Soup, Fishball Noodles, Fish-head curry och liknande överallt. Efter lite letande hittade jag snart mer normala rätter så som chicken rice, kyckling med nudlar, goda wok-rätter etc. Efter ännu någon vecka vågade jag ge mig ut på mer spännande kulinariska äventyr. Fishball Noodles, Laksa, konstiga kinesiska soppor etc är numera återkommande rätter i min vardag.

En annan favorit är alla färskpressade fruktjuicer som finns överallt. Vi pratar inte Brämhults färskpressade juicer utan här sker pressningen oftast on-demand. Beställer man en Mango-juice så mixas några mangobitar och lite is i en mixer. Resultatet blir att man i princip dricker en mango. Fantastiskt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar