fredag 11 september 2009

Helgen i bilder, del 2: Kräftskiva i Singapore

Jag inser att jag måste bli snabbare på att uppdatera bloggen för att rubrikerna ska vara helt sanningsenliga. Idag börjar ju en ny helg och då måste jag snabbt diska av den gamla.

I söndags dukades det upp till kräftskiva i the Sweden Flat på Commonwealth Drive. Vi var ett stort gäng svenskar och några udda nationaliteter som ville ha en dos av svensk sensommar. Tack till Ikea och familjen Stennert för kräftor, nubbe, sill och alla nödvändiga tillbehör. (Detta är inte en produktplacering av Ikea, vi betalade själva.)

 
Ett förväntsfullt gäng svenskar och en panna med kräftor, vad kan gå fel.

 
Vanlig hederlig kokt potatis, underskattat.

 
Kristoffer, min rumskompis. Också I:are men från KTH så vi förstår varandra. Här håller han i en Pure Blonde-öl. 
 
Sill, denna underbara rätt. 

 
Efter ett tag fick vi besök av några Singaporeanska vänner. Nämnde jag att Kristoffer är en bit över snittlängden i Singapore? Närmare 2 meter tror jag. 
 
Efter att Kristoffer hånat oss för hur lite vi åt av själva kräftan var han tvungen att instruera. Jag är normalt väldigt skeptisk när någon ska börja äta "kräftsmör" då jag alltid trott att det var förtäckt kräfthjärnsubstans. Jag ger väl honom ett försök tänkte jag. 
 
 
Jag när jag avnjuter den hittills bästa kräftan i mitt liv. Kristoffer öppnade dörren till en helt ny värld av kräftätning. Det liknade ingenting jag tidigare stött på. Delar av kräftan som jag inte trodde gick att äta visade sig vara underbart goda. Genomsnittstiden för att äta en kräfta gick upp från ca 2 minuter till 10-15 och som jag njöt. 
 
Fantastiskt.

 
Efter att ha ätit några kräftor är jag så här glad. 

Efter att timmen börjat bli lite sen visade Kristoffer ett annat av sina ess i rockärmen. Hur man med hjälp av en kräftklo gör ett filtrerande sugrör för att suga upp spadet. Rekommenderas att göra under den senare delen av kräftskivan. 
 
 
Fantastiskt. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar