söndag 30 augusti 2009

Update from Singapore

Veckans höjdpunkter:

En annorlunda kyrka.......I torsdags var jag, Anton och Magnus på studentmiddag på norsk-svenska kyrkan här i Singapore. En ganska häftig liten kyrka högt upp på en kulle med utsikt över Singapores vackra kustlinje (en gigantisk containerhamn). Det serverades kjottkake, (en sorts pannbiff) och potatis med brunsås.

Clubbing Singapore-style.......I lördags var det dags för en utekväll Singapore-style. Vi var ett gäng som grundade med ett par öl på vår lokala food court. En stor öl kostar strax över 5 dollar (25kr) vilket får anses prisvärt i Singapore. Alkohol är generellt väldigt dyrt i Singapore, en 33cl Tiger kostar ca 2,50(12-13kr) på min lokala supermarket. Faktum är att en öl är dyrare än nästan alla andra maträtter på food courten.

Efter detta åkte vi ner till Clarke Quay, Singapores motsvarighet till Ågatan i Linkan. Klädseln när man går ut i Singapore är skjorta+ byxor vilket oftast är alldeles för varmt mig. Börjar man svettas är det kört, känslan av panik när den första svettdroppen rinner ner för bröstet är så stark att man börjar svettas ännu mer. Den enda fungerande lösningen är att snabbt ta sig in på ett ställe med Aircon och dricka kallt vatten.

Efter att ha mött upp ett annat gäng vid CQ hoppade vi in i en taxi och åkte till Zouk. För bilälskaren är Zouks parkeringsplats en höjdpunkt med en diger samling superlyxbilar. Inträde på klubbar i Singapore kostar omkring 30 dollar (150kr) för de dyraste klubbarna. Då ingår oftast två drinkbiljetter vilket gör att inträdet känns rimligare. Drinkar och öl är väldigt dyrt inne på klubbar, en fatöl kostar ca 15 dollar (75 kr). Är man ett större gäng är det fördelaktigt att köpa in helrör, ca 800 kronor med medföljande groggvirke för en flaska. Den riktiga fördelen är att man inte behöver dricka upp flaskan, den märks upp med ditt namn och förvaras i baren till nästa gång.

Söndagsmiddag med familjen........Söndagskvällen spenderades med att äta pizza och se på Formel 1 hemma hos Håkan. Pizza var mycket gott och i princip den enda rätt med ost jag ätit på en månad. Efter pizzan lekte jag med Anna, min underbara kusin, och sedan blev det Formel 1 för hela slanten. Jag blir mer och mer sugen på att köpa biljett till Formel 1 i Singapore den 25-27 september. De billigaste biljetterna kostar ca 1500 kronor vilket känns lite svettigt, å andra sidan vet jag inte när jag kommer att få möjlighet att se Formel 1 live igen.

Måndagsbio med grabbarna.......Utan TV i lägenheten och utan en fungerande 100 Mbit uppkoppling är det svårt att se på film hemma på kammaren. Som tur är finns det utmärkta biosalonger i hela Singapore. Att gå på bio kostar runt 40-50 kronor på veckodagar och det finns många filmer och många föreställningar att välja mellan. Dessutom finns det salonger på behagligt avstånd och många ligger i anslutning till en MRT-station. Ljud och bildkvaliteten är utmärkt och stolarna är bekväma. Det enda minuset är att det är ungefär lika kallt som i föreläsningssalarna. En extra tröja, och/eller långbyxor är att rekommendera.

I måndags såg vi District 9, en sci-fi film som var oväntat bra. Jag ville egentligen se Inglorious Basterds, Quentin Tarantions nya film men till min stora besvikelse såg jag att denna har premiär 16:e oktober (!) i Singapore, nästan tre månader efter att hela resten av världen har sett den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar