söndag 2 augusti 2009

Singapore, de första dagarna

Dag 1, 30 Juli.

Efter en ganska smärtfri flygresa landade vi på Changi Airport runt 12-tiden på dagen. Jag kände mig rejält jetlaggad eftersom klockan var 6 på morgonen i Sverige och jag fick ganska dåligt med sömn ombord på planet. Rejält trötta åkte vi till PGP (Prince George's Park Residences) där Magnus och Anton skulle bo. Jag frågade om de inte hade några rum över men det fanns tyvärr inte. Efter det åkte jag och betalade mitt boende för hela terminen (cash, 1600 SGD, ungefär 9000 svenska) på Student Service Centre och sedan tog jag en taxi till Commonwealth där jag bor nu. Jag har nog aldrig svettats så mycket som jag gjorde den dagen, jag hade Chinos på mig och en skjorta vilket är alldeles för varmt att ha mitt på dagen i Singapore. Min enorma packning gjorde det inte heller särskilt mycket lättare.

Väl framme på Commonwealth tog det ett tag att checka in och göra alla administrativa saker men allting gick relativt smidigt. Boendet här är typ en mindre lägenhet med två rum, kök och ett ganska stort vardagsrum. Rummen delar man med en annan person men just nu bor jag ensam med bara min lägenhetskompis, Christoffer från KTH. Jag tror att de har parat ihop nationaliteter här så jag misstänker att min rumskamrat också kommer vara svensk. Lägenheterna är ganska äckliga och smutsiga men vi ska försöka ordna någon städhjälp.



Efter incheckning åkte jag och två killar jag träffade vid incheckningen ( Julian från Tyskland och Brian från Kanada) till stan och Orchard Road för att se stan och fixa lite telefonkort etc. Efter detta åkte vi till PGP där det var någon typ av Cultural Awareness Lecture med någon amerikansk talare. Det var ganska långdraget men han tog upp ganska många intressanta saker om språket här (Singlish). Efter detta var det en stor Excange Student get together på PGP, vi var några hundra studenter som åkte och köpte några öl och drog till en park i närheten av PGP. Detta var väldigt trevligt och det blev en ganska lång natt, till 2-tiden typ.

Fredag, 31 Juli


På fredagen sov jag väldigt väldigt länge, efter detta mötte jag upp Magnus och Anton nere i stan för lite stadsvandring och shopping. Vi var i stadsdelen little India och åt en underbart god Chicken Masala-rätt på ett lokalt hak. fter detta drog jag tillbaka till Commonwealth och tog några öl med Julian, Brian och några kanadensare han kände. Efter detta drog vi vidare till en fest på Commonwealth som några engelsmän hade. Eftersom man knappt känner någon här så uppstår ett extremt flockbeteende bland utbytesstudenterna. Efter att festen varat lite för länge och vakterna stängt ner festen så åkte vi alla ner till stan för att fortsätta festandet. I stadsdelen commonwealth finns inga turister utan alla här är locals förutom studenterna. Det måste ha varit en ganska extrem syn att se typ 100 utbytesstudenter gå ombord på (MRT:n, tunnelbanan här i Singapore). Festen fortsatte sedan på Clarke Quay på en klubb som heter Zirca. I Singapore är det ganska dyrt att gå ut, det kostade ca 140 kronor att gå in på Zirca men då ingår två drinkbiljetter. Zirca spelade ganska högljudd, tung dansmusik vilket blev ganska tröttsamt efter någon timme eller två. Klubben var väl helt OK men ingen jättehöjdare. Efter vi gick från Zirca så stannade vi och käkade för att sedan ta en taxi hem.

Commonwealth, stadsdelen där jag bor

Lördag, 1 Augusti.


På lördagsmorgonen gjorde en kombination av jetlaggen och den sena natten att jag sov väldigt länge. Efter att ha ätit på min lokala food court så packade jag badkläderna och tog MRT:n till Sentosa, en ö alldeles söder om Singapore. Bortsett från att vara den största turistfällan i Singapore har Sentosa ganska långa konstgjorda stränder där man kan sola och bada vilket jag verkligen inte gjort denna sommar. Efter sommarens ganska hårda träningspass och mycket tennisspelande så behöver jag dock inte skämmas alltför mycket för min kropp förutom den hemska golfbrännan. Vi var ett ganska stort gäng där med 11 personer från olika nationaliteter (mest skandinavier) och från många olika program.


Efter Sentosa och någon timmes uppfräschning på hemmplan åkte nästan hela gänget ner till Boat Quay för att hitta någon bra bar att spendera kvällen på. Eftersom kroppen delvis är inställd på svensk tid så blir man ganska pigg på kvällen. Vi började på en bar som kallades Eski Ice Bar, vilket låter ungefär lika löjligt som det faktiskt var. Tänk er en bar med en AC inställd på 1 grad i entren och 15 grader i barlokalen så förstår ni ungefär vad Eski Ice Bar var. Efter någon öl och lite mat på McDonalds drog några av oss vidare till Clarke Quay för att fortsätta kvällen. Clarke Quay är ett bar/klubb-stråk i Singapore med lite finare och trendigare ställen. Boat Quay har mer restauranger och är aningen billigare än Clarke Quay. Vi var ett tappert gäng bestående av tre danskar, en finne och en svensk som provade några olika barer i Clarke Quay före vi tog en taxi hem vid 3-snåret.

Söndag, 2 Augusti.

Dagen började i sedvanlig ordning sängliggandes till 12-tiden då jag pallrade mig ner till min lokala food court för att köpa lite mat. Efter detta åkte jag, min lägenhetskompis Christoffer och min danska granne Camilla ner till Orchard Road för att shoppa lite och kolla in stan. Orchard Road är en stor gata i Singapore med extremt stora shopping malls och extremt mycket butiker. Orchard Road är en see it to believe it-upplevelse utan dess like. Det går inte riktigt att förklara hur det ser ut men det är rejält stort. Nu sitter jag i alla fall hemma och bloggar, senare blir det mat och bio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar