tisdag 25 augusti 2009

Vardagen i Singapore

Efter att ha gått i skolan i snart två veckor och varit här i snart en dryg månad börjar så sakteliga en vardag infinna sig. Innan man själv var utbytesstudent så tänkte man alltid att livet utomlands var så händelserikt och spännande varje dag. Man hade sett bilder från folk som gjort otroliga resor till spännande länder etc. Tyvärr så är livet inte alltid så spännande och händelserikt även i Singapore. Igår var en typisk vardag i Singapore för mig, jag ger er den timme för timme.

08.00 10.00 Vaknar av att rummet är ca 25 grader varmt och väldigt kvavt, uppenbarligen har klockan ringt för två timmar sedan. AC:n fungerar så att man har ett sleep mode som är väldigt tyst och behaglig. Dock har den en timer som stänger av efter åtta timmar. Detta är väldigt bra om man sover åtta timmar, sover man tio timmar vilket jag gjorde är det som att vakna upp i en bastu.

10.40 Efter en dusch, påklädning och lite frukost bestående av frukt inser jag att jag inte kommer att hinna ta MRT + buss till min föreläsning som börjar 11. Det enda vettiga alternativet är att ta en taxi. Det går inte att gå ut på gatan utan att se en massa taxibilar så att vinka in en innebär inga problem what so ever. Jag tvingas ofta kväva impulsen att vinka in en taxi när jag inte har bråttom. Även om det är billigt är det dock ca 5 gånger dyrare än att ta vanliga bussar.

10.40-10.55 Turister existerar inte i mitt bostadsområde, därför är taxichaufförer ofta väldigt pratvilliga och undrar vad man gör som ang moh (Singlish för vit) i Singapore. Han pratar ovanligt bra engelska och blir väldigt glad när jag berättar att NUS är lika bra om inte bättre än de flesta svenska universitet.

11.00-13.00 Föreläsning. Jag har glömt min föreläsningströja. Det är svinkallt.

13.00-14.00 Tutorial (lektion) med en mycket korrekt och seriös indier. Den första kallduschen kommer när vi ska göra ett quiz i början av lektionen. Detta är dock inte alltför svårt och jag klarar mig bra. Resten av lektionen är dock en mardröm. Jag inser att jag måste köpa någon bok om boolean algebra eller något om jag ska fixa kursen.

14.00 Lunch bestående av en grymt god japansk rätt med tempura-prawns etc. Detta är det absolut dyraste som finns på food courten vid engineering-fakulteten, kostar 4,50 (ca 23 kr).

14.30-17.30 Plugg i biblioteket. Ungefär som att plugga på ett bibliotek i Sverigen kan jag tänka mig. Inte för att jag någonsin gjort det utan vi brukar alltid sitta i ett grupprum och plugga. Att plugga i en tyst miljö är dock minst dubbelt så effektivt eftersom man knappt får prata med varandra.

17.30-18.30 Jag tar mig till gymmet på skolan för ett kortare gympass. Det visar sig att gymmet är helt fullt och på en timme hinner jag genomföra ca 4 övningar innan jag blir less och går.

18.40-19.00 Middag på food courten bestående av någon god indonesisk peka-och-välj mat. Systemet fungerar så att man väljer t.ex. 2 meat och 1 veg och pekar på det man vill ha i de olika grytorna. Den späda indonesiska tanten kollar väldigt konstigt på mig när jag beställer 4 meat och 2 veg.

19.30 Buss hem. Jag har tidigare nämt att vi har en direkt gratisbuss från NUS till boendet. Detta fungerar väldigt smidigt bortsett från att man ofta får vänta ganska länge. Dock är det för dyrt att ta taxi hem runt den här tiden eftersom man får betala för peak-hour charges samt att det är mycket trafik.

20.45 Camilla (min danska granne) knackar på och frågar om jag vill hänga med och käka något. Självklart vill jag det och halvt mätt hänger jag med till food courten och tar en chicken rice. Detta är något av en signature dish i Singapore och består av, inte helt oväntat, kyckling och ris + lite gurka.

23.30 Går och lägger mig efter en stunds skypande/mailande etc.

OBS: En uppdatering av Kuala Lumpur resan kommer så fort jag har fått ordning på alla bilder, förhoppnignsvis senare idag.

1 kommentar:

  1. Anton, vardagen infinner sig så småningom överallt! I min vardag gladdes jag åt att äta på kinesrestaurang idag, En liten mysig buffeservering med många goda rätter, men säkert inte lika goda som på din food-court.
    Ha det bra och glöm inte tröjan i morgon!:)/Mor

    SvaraRadera