tisdag 9 februari 2010

Mitt jullov - Sista delen, Thailand

Efter att ha varit i Vietnam i strax över en vecka flög vi till Thailand för att avsluta vår semester. Då vi varit i Bangkok många gånger tidigare stannade vi bara två nätter (en heldag) vilket kändes ganska lagom. 


När man reser med två systrar blir det oundvikligt en hel del shopping, så även i Bangkok. Efter en kompromiss mellan främst Julia och övriga familjen begränsades shoppingen till förmiddagen. 
Shoppinggalen Julia utanför MBK, ett av Bangkoks många shoppingcenter

Det är svårt att kalla Bangkok vackert men det har ändå en speciell charm med floden som rinner igenom staden. Byggnaderna är ganska tråkiga och gråa, trafiken är stökig och gatorna är smutsiga. Ändå har staden en själ, något som jag ibland kan sakna i sterila (men ack så komfortabla) Singapore. Vår eftermiddag i Bangkok spenderades på en longtail-båt på tour genom Bangkoks häftiga flodsystem. 





Vi hamnade av slump/misstag på en snake farm längs floden vilket kändes som en riktigt stor turistfälla. Det var ett ganska sorgligt ställe med en massa djur instängda i små burar. Den enda behållningen var en ganska häftig ormshow. 

Bangkok by the river

Det kanske häftigaste med Bangkokvistelsen var när vi åkte upp roof top baren Vertigo. Ett tak som var helt omgjort till en bar på toppen av en ganska small, hög hotellbyggnad. Efter att ha varit på en del häftiga skybarer/roof top bars runt om i Asien försökte jag spela oberörd inför familjen, som givetvis var helt lyriska. Denna bar var dock bland det häftigaste jag någonsin varit på, baren/restaurangen tog upp nästan exakt hela taket och känslan av höjd blev ganska påtaglig när man var nära kanten. Dessutom var byggnaden så pass smal att man kunde känna en viss sjösjuka på grund av att hela byggnaden gungade svagt. Jag tog tyvärr inte med kameran men jag bjuder på en internetbild av hur  det såg ut. 

 
Efter två nätter i Bangkok åkte vi tidigt på morgonen ut till Pattaya, ett ställe ute vid kusten, inte så långt ifrån Bangkok med bil. Pattaya som sådan är väl, e..hum, aningen shabby men vi bodde på en väldigt bra resort en bit utanför där vi tidigare varit. 
Poolen där en oproportionerligt stor del av tiden spenderades.





Dagarna i Pattaya bestod mest av häng på stranden, badande, äta god mat och sådant som man gör i Thailand. Jag och Cecilia passade även på att dyka en dag vilket var kul. Vattnet i den här delen av Thailand är inte lika klart som i andra delar men jag blev ändå väldigt positivt överraskad av själva dykningen. Sikten var bra och vi såg en hel del häftiga koraller och fiskar även om det kanske inte är helt jämförbart med dykningen i södra Thailand. 



Cilla och farsan vid poolen

Efter några härliga dagar i Thailand var således dags för de att åka tillbaka till Sverige och för mig att åka tillbaka till Singapore och börja mitt vanliga liv igen. Jullovet och de resor jag gjorde innebar att jag i princip fick 6 veckor av slappande vilket var väldigt avkopplande men också smått uttråkande efter ett tag. Jag hade absolut inget emot att börja plugga igen efter denna långsemester. 

Ett fenomen som jag observerade var att jag kanske har blivit bortskämd med alla fantastiska resmöjligheter när man bor i Singapore. När Pappa sa, och det sa han ofta, att vi skulle fundera på hur bra vi hade det just i denna stund så tänkte jag mest på att jag kan göra detta när som helst och att det kanske inte var något jättespeciellt för mig. Detta kommer man förmodligen ångra när man sitter hemma i Sverige om ett tag och tänker tillbaka på den underbara tid man haft och de fantastiska resor man gjort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar