fredag 6 november 2009

Singapore Open

Har varit lite dålig på att uppdatera bloggen den senaste tiden, detta på grund av olika anledningar och en måttlig dos skrivkramp. Det håller givetvis inte och antingen bloggar man eller så gör man det inte. I alla fall. Veckan och helgen som gått har bjudit på en del intressanta saker.


I lördags åkte jag och Håkan ut till Sentosa och banan Serapong för att kolla på Singapore Open, en stor årlig golftävling här i Singapore. Tävlingen är en del av Europatouren och i startfältet återfanns således flertalet svenskar, samt en hel del världsstjärnor som var specialinbjudna. Phil Mickelson, Ernie Els, Padraig Harrington och andra stora namn gjorde tävlingen ganska stjärnspäckad. Målet var tydligen att få dit Tiger Woods men rykten säger att han ville ha 3,5 MUSD i "apperance fee" för att ens ställa upp. Då är man ganska stor kan man konstatera. 

Serapong är en fin, nyrenoverad bana och den dyraste i Singapore. En spelrätt kostar strax över 1,3 miljoner kronor och jag vill inte veta hur dyr månadskostnaden är. Eftersom det ofta kommer rejäla regnskurar i Singapore ställs det stora krav på dräneringen och alla banor här är löjligt bra dränerade. Serapong har till och med tagit det ett steg längre och grävt ner underjordiska fläktar (!) under greenerna för att torka upp marken när det har regnat.

Några observationer från tävlingen:


Linköpingssonen....När vi kom dit såg jag ett bekant ansikte på första tee. Ansiktet tillhörde Oskar Henningsson, en ung svensk golfare som ofta brukar träna på Linköpings GK. Eftersom att jag ofta brukar äta lunch där ser jag honom titt som tätt på rangen och i restaurangen. Grabben gjorde ganska bra ifrån sig det lilla jag såg honom. Kul, och om några år kanske han kan bli ett etablerat tourproffs. Då kan jag säga till mina barnbarn att jag minsann ätit lunch med honom (bredvid honom) i mina ungdoms dagar.


Jeeeesas christ what a f****ng shot.... När Tiger Woods slog igenom för en tio år sedan hände något med golfspelarna. Från att ha varit ett gäng småfeta kedjerökare så började alla styrketräna och numera är nästan alla yngre spelare riktiga atleter. Så icke den generation golfare innan Tiger. Darren Clarke, en Irländsk PGA tour-spelare slicade ut sitt första utslag rejält mellan två hål. Andraslaget slogs därför ute bland publiken och man kommer ganska nära spelarna då. Jag gick brevid honom till green och han muttrade något i stil med rubriken medan han tände en cigg och såg så härligt ohälsosam ut när han lunkade mot green.

TV-sport... I likhet med F1 är golf givetvis en sport som med fördel följs via en bra TV-produktion. Att se det live är häftigt och visst blir man starstruck när Phil Mickelson går förbi men det går nästan inte att följa själva tävlingen. 

Någonstans mitt i rundan ljuder sirenerna och spelet avbryts. Himlen är oroväckande mörk in mot stan men det regnar inte för tillfället. I Singapore bryr man sig generellt inte om man ser mörka moln någonstans. Om 20 minuter kan det komma ett rejält åskväder lika gärna som det kan bli soligt och 33 grader varmt. Jag måste dock ge lite cred till de metereologer som blåste av spelet. Efter cirka 5 minuter började det duggregna och en timme senare var det fullt skyfall.

När vi var på väg ut stannade vi till vid Tigers (ölmärket, inte golfspelaren) sponsortält för att fukta strupen med en öl. Det är ganska ansträngande att gå runt på en golftävling i flera timmar under en stekande sol. Konceptet för detta tält var på sedvanligt vis; ta hit några av de snyggaste tjejer du kan hitta i Singapore och klä upp de i Tiger-klänningar. Sälj öl och arrangera någon form av minijippo/tävling. Tävlingen gick ut på att om man köpte en öl fick man tre chanser att chippa en boll över en "bunker" och ner i ett litet hål några meter bort. Klarade man detta konsstycke kunde man vinna priser. Håkan var först ut och var påhejad av en crowd av 10 Singaporeaner i bakgrunden. De två första bollarna missades men den tredje gick i till publikens stora förtjusning. Kvar stod då jag med tre försök och en förväntansfull publik. Vad ska man säga? Chipträningen på Veckefjärdens övningsgreener hade uppenbarligen gett resultat. På första försöket satte jag bollen vilket nästan resulterade i att jag fick skriva autografer. Vinsten då? Ett stort Tiger-golfparaply var. Kommer rendera en del cred hemma på Veckefjärdens GC misstänker jag.




Vi passade på att åka ut på Sentosa Cove, en del av Sentosa som huserar ett gäng lyxiga villor. Med lyxiga villor menar jag inte några stora 15-miljonersvillor i Djursholm. Här pratar vi de mest bisarra, osmakliga husskapelser som jag sett. Ett 500 kvm stort hus i nästan bara glas med havsutsikt? Kan bli ditt för futtiga 15 miljoner. Dollar. Ett stort område var under uppbyggnad med en del halvfärdiga hus som det byggdes på. Snacka om kontraster när man ser ett gäng inhyrda Indier jobba för 600 dollar i månaden med att bygga ett hus som kostar lika mycket som en större by i Indien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar