tisdag 10 november 2009

Något om rättssystemet i Singapore

Att Singapore har ett ganska hårt rättssystem har väl inte undgått någon egentligen. Dödsstraff på drogsmuggling, förbjudet att spotta på gatan, tuggummi-förbud etc etc. Visst är det ganska hårt men mycket är också rena fabler. Till exempel ser du ofta folk spotta på gatan, röka offentligt på platser där det egentligen är förbjudet och åker du fast med ett kilo heroin i tullen som någon skämtsam filur stoppat ner i väskan blir du inte dömd till döden, på sin höjd får du sitta av några år i fängelse.

Jag kan ofta känna mig lite delad till om det är bra att ha ett hårt rättssystem eller inte. De första dagarna här nere tyckte jag att det var helt sjukt att man fick böta 2500 kronor om man drack eller åt på tunnelbanan och jag tyckte att reklamfilmerna mot terroristangrepp också var löjligt överdrivna. Nu tycker jag snarare att det är skönt och tryggt varje gång någon vakt vill kolla igenom min väska och jag tycker att det är en fröjd att åka en tunnelbana som är fräsch och ren, oavsett tid på dygnet. Ni som har åkt T-bana i Stockholm en fredagsnatt vet vad jag menar.

Några delar av rättssystem är dock ganska sjuka. Till exempel är kvinnofriden oerhört stark här nere, detta har jag absolut ingenting emot rent principiellt men ibland tar det sig ganska absurda uttryck. I dagens Straits Times kan man läsa följande:


A MANAGING executive was charged in court on Tuesday with molesting a woman at a pedestrian crossing.
Edison Yeong Weng Yew, 32, allegedly pinched the left buttocks of the 30-year-old housewife at the traffic controlled pedestrian crossing between Tampines Mall and Tampines MRT Station on Aug 24 last year.
He is represented by Mr Sunil Sudheesan, who will be making representations.
If convicted, he faces a jail term of up to two years or fine or caning or with any combination of the punishments.
A pre-trial conference will be held on Nov 23.

Jag kan tycka att det är fel att gropa en tjej på ett övergångsställe men jag tycker kanske inte att det är rimligt att få 2 år i fängelse och eller några piskrapp för det. En tysk utbytesstudent från NTU, en annan stor skola i Singapore, var ute på en klubb tidigare under terminen och tafsade då på en lokal tjej på dansgolvet. Jag fördömer givetvis det vidriga i att ens komma på tanken till denna handing men konsekvenserna blev kanske lite väl hårda. Det senaste jag har hört är att killen kan dömas till upp till 2 års fängelse, eventuellt några piskrapp och bli tvungen att betala skadestånd på ca 50 000 kronor till tjejen. Kanske lite väl hårt för att tafsa på en tjej på dansgolvet. Borde inte hela grejen att det skedde på en nattklubb, under påverkan av alkohol vara något av en förmildrande omständighet?

Detta kan vara en rejäl fälla för turister som kommer till Singapore. Dels för att tjejerna här nere ofta är oerhört lättklädda när de går ut och klubbar (ja, det kan uppmuntra en handling av sådan karaktär). Dels för att många kanske tidigare har besökt Go-Go-bars i Thailand och kommer in med någon kolonial inställning att de äger tjejerna här nere. Vilken tur då att detta anslag sitter på varenda herrtoalett på Singapores klubbar för att avskräcka killarna från att göra något dumt:


Moment of pleasure? Lifetime of regret.

En annan nyhet som jag läste i dagens Straits Times handlar om en 23-årig pedofil som utan framgång överklagade sin dom för övergrepp på unga tjejer. Domen? 32 år i fängelse och 24 piskrapp. Några citat från domaren:

"SERIAL sex predators must be jailed for as long as possible to safeguard society, said the Court Of Appeal on Monday when it dismissed Huang Shiyou's appeal against his 32-year jail term."

"The sentence could hardly be considered as 'crushing' since Huang would be in his early 40s when released after remission, said Justice V.K. Rajah, adding: 'There'a school of thought that paedophiles who attack young children should be put away indefinitely.' "


Hårda bud även för en pedofil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar