söndag 15 november 2009

(En förlorad) Lördagskväll i Singapore

Var på bio igår och såg den nya hypade katastroffilmen 2012. Jag vet inte om den haft premiär i Sverige än men jag vill härmed starkt avråda hela min läsarkrets från att se den. Filmen var helt usel rakt igenom och jag har nog aldrig gått ifrån en film och känt en sån tomhet som jag kände igår. Oftast brukar ju dåliga filmer i alla fall innehålla några bra element. Någon skön karaktär eller bra specialeffekter eller vad som helst. 2012 hade inget av det. Specialeffekterna var värdelösa, storyn var för tunn, dialogen för platt, karaktärerna för dåliga, skådespelarinsatserna under all kritik etc etc. Filmen bokstavligen stal en lördagskväll av mig som jag aldrig kommer att få tillbaka.

Efter denna chockvåg av ren uselhet kändes det helt rätt att gå ut på någon bar och dränka sina sorger med en öl i Holland Village. Eftersom att vi var nere i Suntec City där det är APEC-kongress just nu var det ganska krångligt att ta sig därifrån på något vettigt sätt. Taxichauffören kör därför en ganska lång omväg genom hela stan vilket jag ifrågasätter artigt men bestämt. Hans kommentar är helt oslagbar:
"Trust me, I have been driving this cab for 11 years and I got better stuff to do a saturday night than driving you guys around on extra trips".
Fair enough. Efter detta var jag helt tyst.

Nästa chock kom när vi anlände till Holland V. Vår favoritbar turnstyles hade stängt redan vid ett-tiden. Turnstyles är en ganska liten sportbar som ligger gömd i en avkrok av Holland Village. Detta har blivit något av en institution i våra liv främst på grund av två saker.
- De har ett biljardbord.
- De har en svensk (!) bartender som är mycket trevlig.
Första gången vi var där så blev jag ytterst förvånad över att en vit människa jobbade i ett service-yrke i Singapore. Inte för att det är något fel med det men jag har bara aldrig sett det tidigare. Ljudligt uppmärksammade jag mitt övriga sällskap på detta faktum och det blev något pinsamt när hon sedan vände sig om och sa "Svenskar!".

Hur kvällen slutade? På en food court alldeles intill med en öl och lite indisk mat. En ganska medioker avslutning på en högst medioker lördagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar