torsdag 29 april 2010

Gili-Bali Final Trip

Terminen, tillika min vistelse i Singapore börjar nu närma sig sitt slut. Undervisningen slutade ganska tidigt i April och sedan ligger några sluttentor i slutet av April. Därför passar det väldigt bra för alla utbytesstudenter att åka ut och resa under vad som egentligen kallas "reading week". Till mitt försvar ska jag säga att jag faktiskt tog med Marketing-kursboken och läste flitigt. I alla fall på flyget på väg hem.

Jag ser det inte som att jag rest särskilt mycket här i Singapore. Innan jag åkte hade jag en tanke på att jag skulle resa mycket oftare, särskilt på helgerna. Nu när jag tänker tillbaka på det så inser jag att jag faktiskt har rest ganska mycket. 5 veckor under jullovet. En vecka på vardera recess week och en massa andra resor (inkluderat en vecka i Norge). Jag har alltså rest totalt mer än 2 månader under hela Singaporevistelsen (!).

Ett I-landsproblem med att resa så pass ofta är att man ofta har svårt att uppskatta de resor man faktiskt gör. Det går lite slentrian i Thailandsresorna efter ett tag, kanske för att det är lite för enkelt att resa. Phuket är bara en och en halv timme bort och oftast är biljetten billigare än 1000 kr. När man reser från Sverige åker man ju gärna till värmen, när man åker från Singapore försöker man åka bort från värmen. 28 grader i Thailand? Kom igen, det brukar jag ställa AC:n på för att kyla ner sovrummet. Det exotiska går lite förlorat, så att säga.

När så den sista resmöjligheten uppenbarade sig så bestämde sig jag och Magnus för att dra till Bali och Gili Islands under en dryg vecka. Målet var att sola, bada, dricka öl och dyka.

Bali är kanske ett av de få ställen man kan åka till i Sydostasien där svenskar inte är den dominerande nationaliteten. Istället kryllar det av australiensare, mest surfdudes och en hel del 50+ white trash. Vi flög till Bali ganska sent på dagen, tog en kväll i Kuta Beach och satte oss på båten till Gili redan morgonen efter.

Gili är egentligen tre öar, och det charmiga är att alla är ganska primitiva. Det finns i dagsläget inga lyxresorter och Gili T, där vi var, bestod klientelet mest av backpackers. Vi bodde på en dykshop och det blev en hel del dykning. Jag dök ett dyk varje dag och Magnus dök väl 8 dyk totalt. Bortsett från dykningen fanns det kanske inte så jättemycket att göra på Gili. Man kan snorkla, ligga på stranden och dricka öl på kvällarna i princip. Och lite där ligger väl hela charmen med Gili.

Stranden på Gili under ganska dåligt väder


På cykeltur runt Gili


Dykshopen där vi bodde och dök




Dykbåten sjönk en natt när det regnade


Stranden på Gili

Efter fyra dagar på Gili kände vi att det fick vara nog och vi åkte tillbaka till Bali igen för att tillbringa två dagar där. På vägen till Gili hade vi en underbar båtresa. Havet var helt lugnt och med vår snabba speedboat tog det kanske en och en halv timme att komma över. Vid ett tillfälle hoppade delfiner kring båten! På vägen tillbaka var det aningen sämre väder. Det var de största vågorna jag sett i mitt liv och vid något tillfälle kändes det oklart om vår förhållandevis lilla båt skulle klara det där. Ca hälften av de som åkte båten satt och spydde under den tre timmar långa färden.

När vi så kom fram till Bali så lämnade vädret en del övrigt att önska. Det var ett väder som jag närmast förknippar med en svensk sommardag med regn. Ni vet, när det inte blåser, det regnar bara lite och det är grått och trist och disigt. Som svensk är man ju van vid detta och det värsta som händer är väl att man sitter inne och gnäller lite över att det inte blir någon grillning ikväll. På Bali fanns det absolut ingenting att göra. Hela konceptet med en strandort bygger ju på att vädret ska vara bra. Tyvärr fortsatte detta skitväder även dag 2 vilket gjorde att den dagen också gick förlorad.

På dagen då vi skulle åka hem lättade då äntligen molnen och det blev kanonväder. Eftersom vårt plan gick sent på eftermiddagen så hyrde vi moppar och åkte ut till Uluwatu på Balis södra spets. Uluwatu tempel är ett tempel som ligger högt uppe på en klippa, som ni kan se på bilderna här nere. Enligt uppgift ska det vara ganska häftigt vid solnedgången. Jag är benägen att tro på det.

Jag i en spirituell pose (notera den obligatoriska sarongen)


Efter lite tempel-sightseeing åkte vi till Uluwatu beach som ska vara bland Balis bästa surfställen. Eftersom jag inte kan surfa så var det givetvis inget för mig men det var häftigt att se i alla fall. 




Vad tyckte jag då om Bali? Nu hade vi ju dåligt väder under majoriteten av tiden vi var där men jag vet i ärlighetens namn inte om jag gillade det så mycket. Stränderna, vattnet och maten är förmodligen bättre i Thailand. En stor anledning att åka dit är ju för att surfa, så om man kan det så är det nog betydligt bättre. Kuta Beach, där vi bodde, var ganska ocharmerande med sunkiga hotell, McDonalds och Starbucks och alla andra västerländska kedjor. Om man ska göra Bali under en längre tid så rekommenderar jag att dra ut till Gili för att komma bort lite från verkligheten. 

1 kommentar:

  1. Titanium Chances to be Made of Iron - Titanium-Arts.com
    The nano titanium flat iron tiniest of iron is the tiniest of tungsten. titanium piercing jewelry Titanium welding titanium Chances to be ford escape titanium for sale Made of Iron. Titanium dei titanium exhaust wrap Chances to be Made of Iron. T.S. (Yellow, Black, Yellow,

    SvaraRadera