torsdag 27 maj 2010

The end of an era...

Så här ett par veckor efter hemkomsten från Singapore tänkte jag bjuda på en uppdatering och kanske en liten sammanfattning över året.  Det kändes vemodigt att lämna detta land som jag kommit att tycka så mycket om men samtidigt kände jag en behaglig mättnadskänsla, kombinerat med en dos hemlängtan vilket gjorde att hemfärden inte var så ångestfylld som jag tidigare hade trott att den skulle bli. Jag tänkte försöka bjuda på en sammanfattning av mitt Singapore-liv i bilder. Motiven är platser, händelser, eller personer som gjorde mitt utbytesår till det fantastiska år det blev.
                                                    
Baksidan av Commonwealth

I dessa sunkiga trevåningshus bodde jag under mina första månader i Singapore. När jag fick ett mail från skolan att jag blivit tilldelad boende där i ett delat sovrum blev jag helt förskräckt.  Boendet skulle dock visa sig överträffa mina bästa förväntningar, mycket tack vare att jag hade en väldigt bra rumskamrat i Kristoffer. Livet på Commonwealth var också oerhört socialt. Nere på foodcourten kunde man vara säker på att träffa på några man kände när man gick ner för att äta middag eller dricka några öl och det var en ideal plats för att träffa nya människor.
En hel del taxi åktes...

En av vardagssakerna jag kommer att sakna mest i Singapore var att kunna ta taxi överallt. Vi åkte ofta taxi till skolan, något som jag har en känsla av att få andra utbytesstudenter runt om i världen kunde göra. Inte för att taxi var jättebilligt, en relativt stor del av ens utgifter lades på taxiresor. Men det var hela tiden prisvärt. Var man tre eller fler kunde man nästan alltid rättfärdiga en taxiresa och var man ensam kunde man ofta hitta en bra anledning att åka taxi ändå.

Orchard Rd - Shopping madness
Det fanns en hel del studentovänlig shopping

Shopping i Singapore var löjligt bra. Oavsett prisklass så fanns nästan alla märken och många bra butiker även för herrar. Den enda internationella kedja som saknades var, ofattbart nog, H&M. Butikerna hade i princip alltid öppet till 9-10 på kvällarna. Hade man inte tid att shoppa innan stängningsdags så fanns det många dygnet runt öppna malls, vilket gjorde att det i praktiken alltid gick att shoppa vad som helst, när som helst i Singapore.

Poolen på 31 Alexandra Rd.

Under andra terminen så bodde vi i en lyxig condo, väldigt nära centrum i Singapore. Även om jag gillade boendet på Commonwealth så fanns det negativa saker där också. Till exempel så lagade jag inte gärna egen mat eftersom man ofta såg kackerlackor springa över diskstället. Vardagsrummet var inte så mycket att hurra för heller, det fanns varken TV, radio eller några andra faciliteter förutom en golvfläkt. Det var därför oerhört skönt att komma till en riktig lägenhet där man kunde laga mat och se på tv. För att inte tala om att ta ett dopp i poolen eller gå ner en sväng på gymmet. Jag trodde att det skulle bli svårt att bo 6 personer i en ganska liten 3-sovrumslägenhet men det gick förvånansvärt bra. Detta berodde förmodligen på att vi var ett riktigt skönt gäng som bodde där. Till Alexandragänget, jag kommer sakna er när jag sitter ensam i min lägenhet i Linkan i höst!




Då jag hade min riktiga familj på långt avstånd under hela året så kändes det mycket bra att i alla fall ha en del släkt i Singapore. Några av mina bästa minnen från året i Singapore är middagarna med Tamarind Crabs på altanen hemma hos Håkan. Jag fick även tillfälle att vara med om en del av lilla Annas uppväxt. Under de 9 månader jag var i Singapore lärde hon sig äntligen att säga ”Anton” och mycket annat. Jag fick även tillfälle att bo på the Shelford under en dryg månad, vilket var en otroligt lyxig upplevelse efter att ha bott några månader på Commonwealth.

Några av människorna som gjorde mitt utbytesår fantastiskt:
                                                                              
Med den här tjejen har jag haft några av de bästa stunderna i livet.

Med de här männen har jag haft några av de roligaste kvällarna i mitt liv.
                                  Alexandragänget - Från vänster: Sanna, Sofie, Jag, Magnus och Anton
Eftersom Max tog gruppbilden får han föräras med ett eget foto. Här syns han i en kulturell outfit. 

Alla ni andra kompisar som inte finns med på bild här, ni vet vilka ni är och tack för en fantastisk tid!

Kommer jag då sakna Singapore? Både ja och nej. Singapore var ett fantastiskt land att bo i. Välskött, rent snyggt och man kunde gå ute på kvällarna i vilken del av staden som helst och känna sig helt trygg. Dessutom erbjuder Singapore allt som en 5-miljoners stad erbjuder i form av nöjesutbud, restauranger, fantastisk shopping och mycket mer. Jag har svårt att egentligen se något bättre land att vara utbytesstudent i. Skolmässigt var det kanske ingen jättehöjdare. Även om NUS är ett topprankat universitet och ett av de bästa i Asien tyckte jag aldrig att skolan var särskilt bra. Detta kanske beror på att kurserna man läser som utbytesstudent egentligen bara blir ett ihoplapp utan någon röd tråd igenom. Kanske berodde det på att man bara satsade på att bli godkänd i alla kurser och att skolan därför blev alldeles för lätt och understimulerande.

På alla andra punkter så var det fantastiskt att vara utbytesstudent i Singapore. Till exempel lagade jag inte mat en enda gång. Man kunde äta mat när som helst och var som helst till en billig kostnad. Även västerländsk mat var fantastiskt billig. Jag har aldrig ätit så många Subway-mackor till lunch som jag gjorde på NUS, något man kan göra när de kostar 30 kronor och inte 80 som i Sverige.  Även mat på riktiga restauranger var prisvärt. Man kunde lätt gå ut och äta en riktigt bra middag för 200 kronor.

I Singapore har jag haft några av de roligaste utekvällarna i mitt liv. Även om Singapore som land kan tyckas lite stelt och sterilt så är det inget fel alls på utelivet där. Stora, bra klubbar där det alltid är bra drag oavsett när man går dit. Vill man inte gå ut och klubba så finns det ett fantastiskt barliv med mysiga barer, sunkiga barer, rooftop-barer, skybarer och strandbarer på Sentosa.

Även resmöjligheterna var helt fantastiska. Alla länder i regionen går att nå smidigt och billigt. Eftersom matpriserna är ungefär samma i Singapore som i alla andra länder runt om i regionen blir det nästan bara flygresan och hotellnätterna som kostar extra pengar jämfört med att stanna i Singapore en helg. Det var ganska fantastiskt och en helt unik möjlighet att kunna flyga till Thailand på en och en halv timme för en femhundring!

Allt detta ovan gör Singapore till det förmodligen bästa stället i världen att vara utbytesstudent på!

Även om jag älskade Singapore och att mitt år där förmodligen var det bästa året i mitt liv så skulle jag nog inte velat fortsätta studera där nere om jag fick chansen. Till slut blir hemlängtan för stor och det börjar gå lite slentrian i Thailandsresorna. En annan sak med Singapore är att vädret och klimatet är i princip exakt samma dag ut och dag in. Bristen på säsonger gör att vardagen blir ganska, vad ska man säga, likartad. Jag tror att man behöver det där kalla hemska novemberregnet för att kunna njuta av sommaren fullt ut. (Detta kommer jag förmodligen ångra senare i höst). Hela året har dock varit helt fantastiskt roligt och utvecklande på alla möjliga sätt som jag aldrig kunde drömma om innan jag åkte. Till alla er som står och väger mellan att läsa ett utbytesår eller göra någon utlandspraktik eller liknande så säger jag bara, gör det. För mig var det troligtvis mitt livs bästa beslut. 

1 kommentar:

  1. åh, bästa singapore! skulle inte tacka nej till att plugga ett år där :)

    SvaraRadera