måndag 12 april 2010

Finkultur i Singapore

Jag har tidigare berättat om att vi vid ett möte med en viss Hollywood-stjärna för någon månad sen lovade att gå på hans teateruppsättning i Singapore. Jag ska undvika att ta någon som helst cred för detta initiativ, då det var Max som fixade 6 stycken fribiljetter till sista föreställningen av Shakespeare-pjäsen "The Tempest". Jag kan inte alla detaljer men låt oss nöja oss med att säga att det var ett ganska coolt mejl från Kevins agent innehållandes textraden "Kevin would like to buy 6 tickets for his friend, Max". Teatern var uppsatt på Esplanade, Singapores opera/teaterhus men var någon form av samarbete mellan Kevins teater "The Old Vic" i London och Esplanade.

Eftersom jag varit svältfödd på all form av finkultur under de senaste åren, ja kanske hela livet, så såg jag mycket fram emot att få njuta av en gammal klassisk Shakespeare-pjäs och fraternisera lite med kultureliten.


Vi var ett glatt gäng på 6 personer, hela lägenheten, som först inledde med en middag på WineConnection vid Robertson Quay. WineConnection, som namnet kanske antyder, lockar med oslagbara priser på viner, något som dricks väldigt sällan i Singapore. Dels för att det är riktigt dyrt (minst 100 kr för en duglig flaska) och för att det är för varmt (öl är bättre). WineConnection, som egentligen är en butik med en restaurang i sig har ungefär deras retailpriser på vin som restaurangpriser och har dessutom ganska prisvärd mat. En klar favorit!

Notera mina glasögon, som gjorda för en kulturkväll 

Notera Magnus skjorta, som gjord för en kulturkväll
Till höger ser ni Max, som kanske var den av oss som tog begreppet kultur på allra störst allvar.

Teaterupplevelsen i sig själv var mycket bra. Det var inga dassiga "restricted view"-biljetter Kevin hade fixat utan vi satt på de kanske bästa platserna i hela salongen. Själva pjäsen och uppsättningen var mycket bra med riktiga professionella skådespelare. Eftersom pjäsen var skriven av Shakespeare innehöll den en hel del gammal brittisk engelska, vilket kan vara svårt för även den mest inbitna anglofilen att förstå. Det var därför stundtals svårt att hänga med i dialogen, givetvis låtsades jag som att jag förstod och skrattade åt de mest komplicerade ordvitsarna.

The Esplanade ligger nere vid Marina Bay, nedanför Central Business District och Singapore Rivers mynning. Som ni ser på bilden är det ett ganska häftigt operahus dom har byggt. För 3 miljarder så byggde de en byggnad som ska efterlikna två gigantiska durianfrukter.

Här är vi uppe på takterassen och ser ut över Singapores skyline, som ni kanske känner igen från min bloggheader. Skylinen är egentligen ganska mesig jämfört med typ Hong Kong eller andra asiatiska städer (högsta byggnaderna är bara 280 meter) men den är oerhört vacker, med vattnet och det gamla koloniala Fullerton Hotel i förgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar