måndag 25 januari 2010

Mitt jullov - Vietnam del 1

Efter den underbara veckan på Phi Phi Island åkte jag till Saigon, Vietnam för att möta upp mina trogna resekamrater Anton och Magnus. Jag spenderade endast två nätter i Vietnam, då färden skulle gå mot Filippinerna ganska snart efter min ankomst.


Backpacker-kvarteren i Saigon

Trafiken är absolut kaotisk i Saigon, det fullständigt kryllar av mopeder.


Om man måste fort fram går det alltid att ta trottoaren.

Vietnam är ett otroligt intressant land och väldigt bra att turista i. Billigt, extremt god mat och mycket att se, särskilt för den som är intresserad av Vietnams krigshistoria. Vi passade på att åka ut till Cu Chi tunnels, ett område norr om Saigon där Vietcong-krigarna gömde sig i gigantiska tunnelsystem under jord. Anton och Magnus hade redan sett krigsmuseet så vi passade på att besöka det gamla presidentpalatset, reunification palace.


Ingång till en av tunnlarna. Inget för feta västerlänningar direkt.


Hemska fällor som gillrades av Vietcongsoldaterna


Reunification palace


Taket på  Reunification palace


Ben Tanh Market, en gigantisk marknad där allt mellan himmel och jord säljs.

Eftersom jag redan varit i Saigon hade jag redan sett de bästa turistmålen och således fick jag inte se något nytt under vår korta vistelse där. Jag tycker ändå att Saigon är en rolig, spännande och galen stad och jag hade en väldigt bra tid där. Efter två dagar lämnade vi landet för att flyga till Filippinerna, men jag skulle snart få anledning att återkomma, mer om detta i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar