torsdag 24 december 2009

God jul önskar Singapore!




Julgran utanför ION, Orchard


Find out where the child was born on Plaza Singapura...

Julen i Singapore skiljer sig på några punkter från en traditionell jul i Sverige:

Regnigare...Vad jag förstått av Aftonbladet verkar det som att nästan samtliga svenskar i det avlånga landet kan uppleva en vit jul i år. I Singapore är vädret fruktansvärt grått och trist. Spöregn och temperaturen har krypit ned mot råa och kyliga 25 grader noterar jag på min nyinköpta HTC-mobil.

Bättre julpynt... Trots att en försumbar del av befolkningen i Singapore firar jul så liknar juldekorationerna ingenting jag tidigare sett i Sverige. Gigantiska julgranar i och utanför varje mall och hela Orchard Road är pyntat med spektakulära juldekorationer.

Skulle ner på stan igår för att utföra den sista julklappsshoppingen nere vid Orchard. När jag gick vid gångvägen nere vid poolen såg jag en grön, smal men ganska lång pinne ligga längs vägen. När jag närmade mig såg jag att den rörde sig. Någonstans i huvudet malde någon gammal djurbok som sade att gröna smala ormar i tropikerna inte är så trevliga och efter att mitt hjärta stannade för en sekund så återtogs pulsen någonstans vid 200-strecket. Jag backade snabbt undan och tog fram kameran som jag lyckligtvis tagit med mig. Efter att jag fumlat med inställningarna och förbannat mig själv över att jag inte köpte det där 300 mm zoom-objektivet lyckades jag ta några bilder på den förmodat dödligt giftiga varelsen.


 
Zooma in för att se besten närmare

Efter lite googling senare på kvällen insåg jag att det kanske inte var en grön mamba jag hade att göra med utan en helt vanlig trädsnok som dessutom inte alls är giftig. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar